Navigation Menu+

Gastblog 2, Studio Linkshanig

Productfotografie en de nabewerking door Studio Linkshandig

Vorige week kwam er een klant naar de studio en deze wou graag productfoto’s door ons laten maken. Dat kan natuurlijk altijd, maar deze keer moest het wel met spoed. Uiteraard vormt dit geen probleem voor ons, maar op dezelfde dag de foto’s maken en direct aanleveren gaat niet bij 50 producten. Wat de klant namelijk niet wist is dat er ook nog best wel veel nabewerking bij komt kijken.

Een goede foto blijft de basis!
Natuurlijk blijft een goede foto de basis. De belichting, scherpte en styling moeten goed zijn. Want vanuit een slechte foto is het erg moeilijk om een foto te bewerken. Bij iedere RAW foto (zo heet de originele, pure foto vanuit de camera) moet er nog veel gebeuren voordat deze online kan worden geplaatst. Denk hierbij aan de kleurcorrectie, het rechttrekken van de foto en de gewenste formaten vanuit de klant.

studio linkshandigWel kunnen we kleine aanpassingen maken in de knoopjes, logo’s veranderen en oneffenheden wegwerken. Maar feit blijft dat we daarvoor een goede RAW foto voor nodig hebben. Bij de beeldbewerking komt het ‘t meest neer op het vrijstaand maken van de producten, zodat er geen achtergrond is en deze vervolgens geplaatst kan worden op iedere achtergrond. Daarna moeten alle items nog rechtgetrokken worden indien nodig. Oftewel: staan alle producten op dezelfde lijn en hoogte? Staan de namen recht? En is er misschien een kleine belichtingscorrectie nodig? Bij kleding heb je vaak toch nog die ene kreukel die met styling niet weg wil dus dit vergt dan een kleine digitale aanpassing. Ook wanneer er een pop wordt gefotografeerd moet er een inleg geshopt worden zodat de kleding invisible lijkt. Deze dingen doen we allemaal standaard. Maar naast deze bewerkingsonderdelen zijn er vaak ook nog klant specifieke eisen. De ene klant wil een schaduw en bij de ander moet er een eigen achtergrond ingezet worden. Kortom: er komt nog veel werk bij kijken voordat een productfoto online kan worden gezet.

Waar letten we nog meer op?
Naast de beeldbewerking is en blijft de presentatie en echtheid van het product belangrijk. Daarom letten we ook op de volgende punten:

1. De juiste kleur: zeker bij mode-items is dit erg belangrijk. Er moet aan de verwachting van de klant worden voldaan wat betreft de kleur.
2. De uitsnede van de foto: deze moet altijd op dezelfde manier worden gepresenteerd zoals op de website.
3. Gelijke verhoudingen: een kort topje moet niet even lang ogen dan een winterse trui. Ook het verschil tussen een mini rokje en langere rokken moet je duidelijk kunnen zien.

Dus: ieder detail wordt bekeken, vergeleken en rechtgetrokken!
Doe jij op dit moment je eigen productfotografie en kun je wel wat advies gebruiken?
Wij helpen je graag! Stuur voor meer informatie een mail naar: info@studiolinkshandig.nl

Ga naar de website
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInShare on RedditShare on StumbleUponPin on PinterestBuffer this pageShare on Tumblr